Isnin, Mei 08, 2017

Cara nak tahu berapa laju bateri smartphone anda dicas & kualiti charger/charging cable

Gunakan app "Ampere". App tersebut akan menunjukkan kadar pengecasan bateri phone dalam mA. Semakin laju kadar pengecasan semakin tinggi. Jenis charger berbeza juga akan menunjukkan bacaan berbeza.
Lihat gambar:

1. AC charger 1.55A & charging cable dari pengeluar phone (original) menunjukkan 1350mA
2. USB charger (plug USB cable pada port USB computer) menunjukkan 330mA
3. Discharge/without charger iaitu phone sedang digunakan menunjukkan -250mA





Kadar pengecasan bergantung pada beberapa faktor:

1. Output dari charger (lihat gambar charger Samsung, Output 1.55A bermaksud maksima 1550mA akan dibekalkan)
2. Tahap/beban penggunaan phone semasa. Screenshot yang saya tunjuk adalah pada keadaan screen brightness phone minima & tiada foreground app runnning. Hanya background app running. 
3. Jenis charging cable/phone sama ada support Fast Charge atau tidak

Contoh situasi:
1. Charging supply 1550mA, tiada foreground app, minimum brightness, penggunaan phone 250mA. Maka kadar pengecasan adalah 1550mA-350mA = 1350mA. 
2. App seperi facebook, instagram, youtube running, maximum screen brightness, penggunaan phone 400mA. Maka kadar pengecasan adalah 1550mA-400mA = 1150mA

Tips:
1. Gunakan AC charger untuk pengecasan pantas yang optimum. Elakkan USB charger pada USB port computer kerana ia jauh lebih lambat. Guna USB cable hanya untuk transfer data. 
 2. Kill/terminate foreground app semasa charging.
3. Pastikan suhu phone/bateri tidak panas. Keadaan panas akan melambatkan pengecasan dan boleh mengurangkan jangka hayat bateri
4. Lihat spesifikasi charger yang ingin dibeli terutama Output. Output 1.55.A lebih baik dari 1A. Tapi lihat juga compatibility phone sama ada boleh terima charger output yang tinggi atau tidak. Ada charger dengan output sehingga 2A, tapi mungkin phone tidak support 2A tersebut.

p/s:
App "Ampere" memerlukan kira-kira 10 saat selepas charger disambung, kemudian barulah ia akan menunjukkan bacaan yang stabil & tepat.

Selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan